Program
Streda 22.4.2015
.
09:00 - 09:15 Privítanie a otvorenie konferencie
09:15 - 10:15 Skúsenosti s popularizáciou vedy z pohľadu vedcov (Igor Lacík)
10:15 - 11:15 Ako získať viac návštevníkov z vyhľadávača Google? (Daniel Duriš)
11:15 - 11:30 Prestávka na kávu
11:30 - 12:30 Sociálne siete nie sú veda (Andrej Salner)
12:30 - 13:30 Prestávka na obed
13:30 - 14:30 Ako popularizovať vedu v elektronických médiách (Zuzana Vitková)
14:30 - 15:00 Veda na dosah (Zuzana Čeplíková)
.
Štvrtok 23.4.2015
.
09:00 - 09:30 Popularizácia vedy a techniky na Slovensku (Patrícia Stanová)
09:30 - 10:30 Od The New York Times po SME – môj príbeh (Martin Hajduch)
10:45 - 12:15 Ako popularizovať vedu (Martin Maruniak)
12:15 - 13:15 Prestávka na obed
13:15 - 14:15 Ako môže pravdepodobnosť zaujať žiakov aj vo voľnom čase? (Alena Bachratá)
14:15 - 15:15 Tajomný svet vedy a techniky (Ľubica Stuchlíková)
.
* Zmena programu vyhradená
** Časy prednášok sú len orientačné
.
Prezentácia na tému Skúsenosti s popularizáciou vedy z pohľadu vedcov
Prezentovať bude Ing. Igor Lacík, DrSc.
Ing. Igor Lacík, DrSc. je vedeckým pracovník v oblasti Makromolekulová chémia, kinetika a biomateriály. Súčasne je od roku 2010 riaditeľom Ústavu polymérov SAV, na ktorom získal aj svoj titul DrSc. v makromolekulovej chémii. Publikoval vyše 90 publikácií v zahraničných karentovaných časopisoch, a niekoľko kapitol v monografiách. Zúčastnil sa na viac ako 200 zahraničných a 80 domácich konferenciách. Získal niekoľko čestných uznaní za výskum a spolupracoval na množstve domácich aj zahraničných projektov.
.
Workshop Ako získať viac návštevníkov z vyhľadávača Google?
Prezentácia firmy Pizza SEO, s.r.o. bude zameraná na prácu s webom, konkrétne na prácu s vyhľadávačom Google a SEO optimalizáciu stránok – so zameraním na propagáciu vedy a techniky prostredníctvom týchto nástrojov. Prezentácia bude venovaná redizajnu zastaraného webu, možnosti editácie svojej vlastnej web stránky vedcami, ako aj dôležitosti jednoduchého a prehľadného webu. Bližšie informácie o spoločnosti Pizza SEO nájdete na webovej stránke www.pizzaseo.com
Prezentovať bude Mgr. Daniel Duriš
Mgr. Daniel Duriš je senior konzultant spoločnosti Pizza SEO, s.r.o. Už od roku 2003 pracuje v oblasti optimalizácie pre vyhľadávače. Dnes sa popri SEO špecializuje aj na použiteľnosť, prístupnosť webových stránok a štatistické nástroje ako Google Analytics a Tag Manager.
.
Workshop Sociálne siete nie sú veda
Ďalšia prezentácia firmy Pizza SEO, s.r.o. bude zameraná na propagáciu vedy a techniky prostredníctvom sociálnych sietí. Prednášajúci sa bude venovať dôvodom výberu sociálnych sietí, ako „médiu“ na sprostredkovanie aktuálnych informácií o výskume, ako aj rôznym výhodám sociálnych sietí. Na konkrétnych príkladoch predstaví rozdiel medzi aktivitou vedcov a vedeckých inštitúcií v zahraničí a u nás. Bližšie informácie o spoločnosti Pizza SEO nájdete na webovej stránke www.pizzaseo.com
Prezentovať bude Andrej Salner
Andrej Salner je jedným z troch senior konzultantov v Pizza SEO. Má 12 - ročné skúsenosti s online marketingom a optimalizáciou webových projektov pre vyhľadávače. Klientom pomáha s tvorbou online marketingových stratégií. Zaujíma ho použiteľnosť a obsahový marketing. Je absolventom ekonómie na Brandeis University a University of Edinburgh. V roku 2014 viedol celodenný Forbes Think Forward workshop na tému “Využite internet v prospech vášho biznisu!”.
.
Prezentácia na tému Ako popularizovať vedu v elektronických médiách
Výskum, ktorému verejnosť nerozumie, je len ťažko prijatý a má oveľa menšie účinky na spoločnosť, ako ten, ktorý vie vedec vysvetliť v „zrozumiteľnej reči“. Na základe tohto tvrdenia sa bude prednášajúca snažiť vysvetliť potrebu popularizácie vedy a techniky. Komunikácia vedcov s médiami je dôležitým faktorom pri informovaní verejnosti a súčasných pokrokoch vo vede a prebiehajúcom výskume. Prednášajúca uvedie niekoľko tipov, ako účinne prezentovať svoj výskum, tak aby ho média prijali a šírili, a tak aby ho čitateľ pochopil a zaujal ho.
Prezentovať bude Zuzana Vitková
Zuzana Vitková je projektovou manažérkou a šéfredaktorkou portálu science.sk. Vyštudovala Katedru žurnalistiky Filozofickej fakulty UK v Bratislave. Tri roky pracovala ako asistentka dramaturga v redakcii Telerána a predtým rok ako redaktorka v magazíne Pravda Ženy. V súčasnosti pracuje v rámci spoločnosti Neulogy, a.s., ktorá sa špecializuje na komplexné riešenia a služby pre výskumno-vývojové inštitúcie.
.
Prezentácia s názvom Veda na dosah
Prezentovať bude Mgr. Zuzana Čeplíková
Mgr. Zuzana Čeplíková je vedúcou Odboru elektronických médií a multimédií v rámci Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti pri CVTI SR. Je šéfredaktorkou PR portálu www.vedanadosah.sk, zabezpečuje a koordinuje PR portály NCP VaT a podujatia zamerané na transfer technológií. Vyštudovala Filozofickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave, Katedru kulturológie, zameranie marketing a manažment.
.
Prezentácia s názvom Od The New York Times po SME – môj príbeh
Prednášajúci sa bude vo svojej prezentácii venovať vlastným skúsenostiam s popularizáciou vedy a výskumu a na konkrétnych príkladoch uvedie niekoľko dôležitých faktorov, ktoré rozhodujú o tom či bude výskum publikovaný alebo odmietnutý. Hovoriť bude aj o tzv. „impact factore“ vedeckých časopisov a formulácii výskumu do zaujímavého a zrozumiteľného textu, ktorý však nestratí na svojej kvalite a dôležitosti výberu vhodného výskumu na popularizáciu.
Prezentovať bude Mgr. Martin Hajduch, PhD.
Mgr. Martin Hajduch, PhD. je samostatným vedeckým pracovníkom a súčasne aj vedúcim oddelenia reprodukčnej a vývinovej biológie na Ústave genetiky a biotechnológií rastlín SAV. Ako vedecký pracovník sa so svojimi príspevkami zúčastnil na mnohých medzinárodných vedeckých konferenciách. Od roku 2003 prednášal na viacerých miestach po celom svete, vrátane USA, Talianska, Nemecka a Japonska. Ako spoluautor publikoval veľké množstvo vedeckých prác v zahraničných karentovaných časopisoch. Je spoluautorom aj niekoľkých knižných kapitol. Získal niekoľko významných ocenení za vedeckú prácu.
.
Workshop Ako popularizovať vedu v médiách
Médiá vraj iba „obchodujú“ s ilúziami a reklamou. Je v nich priestor aj pre seriózne informácie a vedu? Áno, ale ak chcete upútať správou o svojom projekte alebo výsledkoch výskumu, je dôležité, aby vaše informácie vynikli medzi ostatnými „tuctovými“. Ako ale najlepšie osloviť médiá? Detailne si vysvetlíme pravidlá pre písanie tlačových správ a pozvánok. Ukážeme si príklady „dobrých“ vedeckých správ, ktoré správne pracujú s príbehom a vysvetlíme si čo je vlastne pre médiá „príbehom“. Na negatívnych príkladoch si naopak ukážeme tie najväčšie nešváry súčasných tlačových správ.
Prezentovať bude Martin Maruniak
Martin Maruniak - novinár, konzultant, lektor, kouč. Vyštudoval odbor Všeobecná biológia (špecializácia Klinická antropológia) na PRIF UK v Bratislave a Manažment organizácií na SVŠES v Prahe. Absolvoval prestížnu London school of PR a dva stupne certifikovaného vzdelávacieho programu pre profesionálnych koučov ČNP Consulting, registrovaného Českou asociáciou koučov ČAKO. Prakticky celý svoj profesijný život (viac ako 20 rokov) sa venuje komunikácii, médiám, public relations a media relations - teda vzťahom s médiami. V rokoch 1994 - 2000 spolupracoval s televíziami VTV, STV a TV Markíza. Pracoval tiež ako dramaturg a moderátor publicistických relácií Rádia Twist a editor správ českého Rádia Impuls. Od októbra 2014 vedie novo vzniknutú jednotku Creative Content Lab v pražskej pobočke celosvetovej komunikačnej agentúry Ogilvy PR. Posledných 5 rokov v spolupráci s Akadémiou vied ČR a Sympóziom Sychrov organizuje vzdelávacie zážitkové semináre pre popularizátorov vedy.
.
Prezentácia na tému Ako môže pravdepodobnosť zaujať žiakov aj vo voľnom čase?
V rámci prezentácie bude predstavené a vysvetlené ako fungujú korešpondenčné semináre a ako sa snažia propagovať zaujímavú matematiku. Neskôr prednášajúca predvedie konkrétnu úlohu z teórie pravdepodobnosti, ktorú riešili žiaci druhého stupňa ZŠ. Ukáže rôzne prístupy žiakov k riešeniu a objavy, ktoré dokázali sami vytvoriť. Predvedie aj ďalšie úlohy, ktoré dokážu motivovať žiakov riešiť úlohy z pravdepodobnosti. Poukáže na to, aký vplyv má takáto „matematika hrou“ na neskoršie vzdelávanie, výber povolania a celkové zmýšľanie detí.
Prezentovať bude Mgr. Alena Bachratá
Mgr. Alena Bachratá je v súčasnosti študentkou PhD. na FMFI UK. Popri svojom štúdiu už niekoľko rokov pracuje s nadanými deťmi v rámci základných a stredných škôl. Mnoho z nich neskôr stretáva už ako učiteľ na FMFI UK. V rámci svojej dobrovoľníckej práce je od roku 2003 spoluorganizátorkou korešpondenčného matematického semináru SEZAM pre študentov druhého stupňa ZŠ, a od roku 2006 aj spoluorganizátorkou korešpondenčného matematického semináru KMS, v rámci ktorého sa organizujú matematické súťaže a sústredenia pre študentov stredných škôl.
.
Prezentácia s názvom Tajomný svet vedy a techniky
Prednášajúca vo svojej prezentácii poukáže na súčasný stav vzdelávania v oblasti vedy a techniky na základných, stredných a vysokých školách. Rovnako sa bude venovať súčasnej generácií detí, tzv. „Millennials“, ich záujmu o IT a technológie a potrebnej zmene výučby týchto detí. Bude hovoriť o dôvodoch záujmu/nezáujmu detí o vedu a technické odbory, a s tým spojené faktory ovplyvňujúce výber povolania. Predstaví niekoľko možností popularizácie vedy v rámci SR. Venovať sa bude aj vplyvu spoločnosti a jej prístupu k vede a technike na danú oblasť.
Prezentovať bude doc. Ing. Ľubica Stuchlíková, PhD.
Doc. Ing. Ľubica Stuchlíková, PhD. pracuje ako pedagóg na Ústave elektroniky a fotoniky Fakulty elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity Bratislave. Od roku 1990 sa venuje diagnostike kvality polovodičových materiálov a štruktúr a od roku 2000 aj počítačmi podporovanému vzdelávaniu. Jej prioritou je vzdelávanie a príprava nových inžinierov a popularizácia vedy a techniky pre deti a mládež. V roku 2004 sa stala spoluzakladateľom a spolutvorcom vzdelávacieho portálu eLearn central. eLearn central tím, ktorý odvtedy vedie, vytvoril pre tento portál a sprístupnil verejnosti originálne interaktívne animácie, vzdelávacie a popularizačné kurzy a materiály.
.
* Zmena programu vyhradená